Leiebil Polen
Kundeservice: tlf 21 03 06 23Finn leiebil i Polen
I det siste, kjøring i Polen ble ofte beskrevet som stressende, frustrerende og ofte tidkrevende, på grunn av den dårlige kvaliteten på veiene, en mangel på motorvei-nivå ruter, og den aggressive kjørestil av lokalbefolkningen. Heldigvis, mye har forandret seg siden tidlig på 2000-tallet, og i dag, er et flertall av alle republikkens største byene forbundet med motorveier og motorveier takket være en byggeboom drevet av Polens sterke økonomi og rause EUs bistandsmidler. Som i 2014, er det nesten 3000 km med ferdige motorveier og motorveier over hele landet. Men mye fortsatt må gjøres, som vil bli dokumentert av bygge omveier eller finne deg selv reiser på veier langt under kapasiteten for trafikkvolumet de bærer på. Veier i Polen kan deles inn i flere kategorier.
Red-backgrounded og hvite-nummererte veier er kjent som riksveier (droga Krajowa), som håndterer det meste av republikkens trafikk. En underkategori av riksveger er motorvei klasse A veier, som er signert med en A etterfulgt av et nummer. Fartsgrensen på veiene er vanligvis 140 km / t. En annen høy hastighet underkategori er motorvei klasse S veier, hvis hastighet grensene varierer fra 100 km / t til 120 km / t. Forveksling, mange S-klasse veier ofte ser og føles ut som motorveier, selv om det er flere S-klasse veier som er begrenset til ett kjørefelt i hver retning.
Endelig er det de vanlige nasjonale veier uten en A eller S, og er ofte begrenset til to kjørefelt mellom 90 til 100 km / t. En egen kategori av veiene er de voivodskap veier (droga wojewódzka), som er veier vedlikeholdes av provinsene. De er vanligvis lavere i vekt enn riksveiene, og vil bli signert på en gul bakgrunn med sorte bokstaver, som involverer tre sifre. Voivodskap veiene er ofte mindre enn sine nasjonale vei- kolleger.
Som en tommelfingerregel, antar 2 timer for hver 100 km reise (som åpner for uforutsette forsinkelser). Hvis du kjører gjennom store byene, kan du trygt doble dette. Når du reiser mellom mindre byer eller tettsteder du vil rutinemessig møte saktegående kjøretøyer, slik som gården kjøretøy og traktorer, og noen ganger sykler. Fylliker, til fots eller på sykkel, er et vanlig syn. Dette inkluderer å ha dem veve gjennom rask bevegelse trafikk om natten, men denne virksomheten er vurdert som svært
ulovlig.
Polske veien dødsstatistikken er høy for europeiske standarder og kjøreatferd er noen ganger veldig dårlig i forhold til utålmodighet, uhøflighet og fravær av vanlig sunn fornuft eller fremsyn. Dynamisk kjørestil er potensielt forventes i visse områder. I praksis betyr dette at polakker ofte kjøre aggressivt og uvørent, trykk inn, slynger seg rundt bilene, rutinemessig disrespect fartsgrenser (ofte med stor margin) og nå på mindre enn trygg avstand. Forbikjøring er en kritisk og potensielt farlig manøver som vanligvis gjøres på en farlig måte i Polen. I tyngre trafikk er det vanlig å kjøre forbi på tredje betyr at på et tidspunkt under manøveren vil det være tre biler (den overtaken, forbikjøring, og bilen nærmer seg fra motsatt retning) ved siden av hverandre sideveis (eller nær det ).
En uskrevne koden følges for å gjøre dette mulig og sikker. Sjåføren som kjører bak en langsommere kjøretøy
og forbereder seg på å kjøre forbi forventer at tregere bilen vil bevege seg mot høyre så langt som føles behagelig også å bruke den halve kjørefelt hvis det er adskilt med en stiplet linje og helt sikkert til å være fri for sykler eller fotgjengere. Kjøretøyet nærmer seg fra den motsatte retningen er oppmerksom på eller av og til også tvinges til å bevege seg noe til siden. Slike stil av forbikjøring er ulovlig og usikre. Informasjonen ovenfor er ment å forklare virkeligheten på bakken og bidra til å forstå trafikken. Ikke gjør det. Hvis du treffer noen eller noe på skulderen, få deg straffet og sjåføren som fikk deg til å gjøre det lenge siden drevet av. Spesielt uvøren drivere vil forsøke å kjøre forbi på fire, ved forbikjøring i begge retninger foregår i omtrent samme plass, men dette er sjelden.
Tailgating kan sjelden skje. Aggressiv kjøring opp bak deg og blinker av lyskastere betyr komme ut av min måte. Hvis du kjører på en to-felts vei, som vil være det meste av tiden, og du er under svak forpliktelse til å gjøre det, loven sier at du bør holde til høyre mest kjørefelt når det er mulig. Heller ikke forvente at sjåføren kan kaste noe ut av vinduet hans eller plutselig tråkke på hans bremser når han har gått deg, men bedre la kjøre raskere folk, som vet fortryllet bedre enn deg. Hvis du lar en sikkerhets gap foran bilen din, vil det bli fylt av en annen sjåfør som han prøver å presse gjennom trafikken.
Polakkene jobbe lenge, så peak klokkeslett i store byer ofte vare til 20:00. Veiarbeid er vanlig som mange nye vei- utviklingen er i gang, og veier krever hyppig vedlikehold på grunn av skader påført av vinterforhold og som veiene er ofte bygget for å subpar kvalitet til å begynne med.
Parkering i byer og tettsteder er ofte tillatt på fortau, med mindre selvfølgelig er det en no-parkering tegn. Det er vanligvis ingen bestemmelser for parkering på den tjære forseglet delen av gaten så ikke la bilen stå parkert ved fortauskanten, med mindre det er helt klart en parkeringsplass. Parkometre i byer og enda mindre byer er mye brukt.
Gå til toppen
Populære steder i Polen
-
Warszawa
Populære flyplasser
-
Warsaw Chopin Flyplass