Om oss

Vi finner beste pris til deg!

SØK

Ser du etter noe?

Hjem » Norge

Leiebil Norge

loading gif
Kundeservice: tlf 21 03 06 23

Opplev fjell og fjord

Illustrasjon av leiebil i Norge

Det langstrakte landet er det langt mellom folk så her trengs det virkelig bil for å komme seg fram. Leiebil er uvurderlig i så måte. Norge er den vestligste, nordligste og faktisk den østligste av de tre skandinaviske landene. Best kjent for lange og dype fjorder langs vestkysten, strekker landet seg fra Kattegat i sør og inn i Polhavet der det grenser mot Finland og den nordvestlige spissen av Russland.

Leiebilportalen sammenligner over 550 bilutleieselskaper på mer ann 26.000 destinasjoner for å finne den billigste prisen for deg! Bilutleieagenter
Norge bilde 2

Bil i Norge

Kjøring i Norge er generelt lett ettersom trafikken flyter rolig, og de fleste sjåfører er disiplinerte og lovlydige, og moderat fart er vanlig på motorveiene. Imidlertid kan noen bysentra (som Bergen og Oslo) være forvirrende å navigere rundt i for førstegangsbesøkende på grunn av mange enveiskjørte gater. Trafikk er generelt lett bortsett bysentra og en håndfull strekninger på hovedveiene (spesielt E18).

I noen deler av Norge, kan den neste bensinstasjon være mer enn 100 km unna. Tank opp med en full tank og fyll opp tanken i god tid før du går tom. Hvis du foretrekker å leie en bil med automatgir, sørg for å spesifiser en når du bestiller. Å leie en bil er forholdsvis dyrt, men kan være avgjørende for enkel tilgang til noen av de mer landlige områdene.
Hvis du ankommer i løpet av vinteren (november - april), være oppmerksom på at vinterdekk er nødvendig og ikke under noen omstendigheter forsøk å kjøre uten, selv om du ikke forventer snø eller is. Vinterdekk må ha minimum 3 mm dype riller. Biler tyngre enn 3500 kg er pålagt å ta med kjettinger om vinteren og når snø eller is kan forventes, er minimum 5 mm mønster dybde anbefales for lastebiler og tunge biler.

Flere selskaper ansette bobiler, som er "fullt utstyrt" (senger, kjøkken, kjøleskap, dusj, toalett, oppvarming, etc) og som en grov indikasjon de koster om hva man kan bruke på en fornuftig leiebil og rimelig overnatting - men tillate mye mer fleksibilitet.
Selv om det teknisk

er det ikke lovlig å parkere over natten på en veikant eller i rasteplasser, er praksisen så vanlig at det synes å være unenforced.
Det er hundrevis av leiren begrunnelse som faller i bobiler (og campingvogner, eller camping med telt - noen har hytter til leie), og disse er godt skiltet. Alle har grunnleggende fasiliteter (strøm, toalett, varm dusj (betale per minutt), for det meste flat bakke), og noen er mer utstyrt (kjøpe fersk mat, leie båter, felles kjøkken, Turistinfo, etc).
Noen er av den "industrielle" variasjon (hundrevis av varebiler, plettfrie fasiliteter, veldig rett stier, grus, ikke gress, tastatur å skrive inn, massevis av strenge regler, rett ved siden av motorveien), og andre er mer ... løs - tilfeldige besøkende, ære system for betaling, idylliske omgivelser, masse gress og plass. Det er umulig å si fra skiltene, slik at en drive-by kan være
nødvendig å se om Campingplassen passer ditt humør og preferanser.
Som en røff guide (August 2011), en natt i et Campingplassen med strømutgiftene rundt kr. 200, men varierer fra kr. 120 til kr. 300.Showers er vanligvis kr.10 i 4 minutter.
Det er mange rasteplasser på alle de store og mange mindre veier, og det er et fantastisk system av nasjonale turistveger med spesielt spektakulære rasteplasser (og anlegg). De fleste av pauser topper har et toalett og picnic bord.

Enhver form for kjøring i Norge er ikke komplett uten tunneler. Det finnes tusenvis av dem, og de er fascinerende å dem ukjent med dem. Den lengste synes å være 24kms, men 1-3 KMS er mer vanlig. Tunneler er alltid tent med "street" belysning, men er litt smalere enn de vanlige veiene. Kjører ut fra en tunnel, over en bro som spenner over en dyp kløft, tilbake inn i en tunnel, og deretter ned en 12% stigning er noe å bli husket!

Gå til toppen

 

Kjører på høyre side